ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۲۰ کاری که قبل از خواب نباید انجام داد (بخش آخر)

مدیر سایت ۱۳۹۴-۰۲-۲۱ تغذیه و سلامت بدون دیدگاه 736 بازدید

برخورداری از یک خواب شبانه خوب برای احیای خلق و خوی، تعادل در انرژی و بطور کلی سلامت بدن ضروری است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی خواب شب، نوع فعالیت روزانه شما می باشد. به بیان دیگر میزان فعالیت فیزیکی، نوع و مقدار غذا و آشامیدنی و تحرکات ذهنی تان  بخصوص در لحظات آخر، بر روی خواب تان تاثیر می گذارد.
دکتر Michael Grandner متخصص روانپزشکی و عضو برنامه رفتاری خواب در دانشگاه پنسیلوانیا بر این عقیده است: “یکی از علل بی خوابی و یا مشکلات خواب در افراد به فعالیت هایی بستگی دارد که نا آگاهانه پیش از آماده شدن برای خواب انجام می دهند.”

در زیر به ۲۰ فعالیتی که می بایست از انجام آن در دقایق پیش از خواب خودداری نمود، اشاره می کنیم بخصوص برای اشخاصی که با مشکل تاخیر در خواب رفتن دست و پنجه نرم می کنند. بعضی از فعالیت های اشاره شده در زیر به عادات افراد بر میگردد، عادت هایی که منجر به بی خوابی آنها می شود.

 

۱ – دوش گرفتـن

20 کاری که قبل از خواب نباید انجام داد (بخش آخر) - 1

اگر شما عادت به استحمام پیش از خواب شبانه دارید، هیچ اختلالی در خواب تان ایجاد نخواهد شد، بخصوص که یک دوش آب گرم از استرس شما کاسته و بدن تان را برای خواب آماده می کند. اما اگر معمولا عادت به دوش گرفتن در صبح دارید و بر حسب اتفاق زمان آن را به شب تغییر می دهید، این تغییر عادت به مغز شما پیامی اشتباه می دهد.

 

به گفته دکتر Grandner : “استحمام و یا دوش گرفتن پیش از خواب معمولا منجر به افزایش هوشیاری و بیداری شخص می شود.” نکته قابل تامل دیگر اینست که افراد با موهای بلند در صورت استحمام شبانه و عدم خشک نمودن موها پیش از خواب، نه تنها باعث گره خوردن مو و عدم احساس راحتی به هنگام خواب شده، بلکه رطوبت مو به رویه بالش و ملحفه شان نفوذ کرده و می تواند عاملی برای رشد قارچ گردد.

 

 

۲ – مشاجـره لفظـی

20 کاری که قبل از خواب نباید انجام داد (بخش آخر) - 2

به عقیده دکتر Rosenberg: “عصبانیت و استرس حاصل از آن یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بی خوابی است. مشاجره لفظی باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول و دیگر هورمون های مرتبط در مغز شده که در نهایت توانایی شخص را در به خواب رفتن مختل می کند. افراد عصبانی تمایل به یادآوری و بازسازی لحظات مشاجره را در ذهن خود دارند، که این خود یکی از دلایل بی خوابی می باشد.”
تصمیم به خوابیدن در حالیکه مشکلات پیش آمده لاینحل باقی مانده است بهترین راه حل نیست، اما به توصیه دکتر Rosenberg بهتر است حل مشکل پیش آمده با شخص مرتبط را در ساعات اولیه انجام داده و تصمیم گیری در باره آن را موکول کنیم به روز بعد، با فکری آزاد و در ساعاتی که از آرامش بیشتری برخورداریم. وی اضافه می کند: “آغاز کردن بحث و گفتگویی جدی در باره مشکلات در زمان خواب بخصوص برای زوج ها، ابدا ایده خوبی نیست.”

 

 

۳ – خوابیدن حیوانات خانگی در محل خواب شما

20 کاری که قبل از خواب نباید انجام داد (بخش آخر) - 3

دکتر Grandner عقیده دارد: “اشخاصی که در منزل خود از حیوانات خانگی نگهداری می کنند، همگی به این واقعیت معترفند که وجود حیوان در تخت خواب از آرامش شخص در طول شب کاسته و به دفعات بیدار شدن وی در طول شب می انجامد.” نتیجه تحقیقات دانشگاه کانزاس نشان می دهد که ۶۳% از افرادی که شب را همراه با حیوان خانگی خود سپری می کنند به کاهش کیفیت خواب خود معترف بوده اند. انتخاب با شماست، بهبود خواب تان و یا خوابی ضعیف در کنار حیوان خانگی تان.

نه فقط حرکت و جابجا شدن حیوان خانگی در طول شب، باعث بر هم خوردن خواب شما گشته، بلکه موی حیوان عامل ایجاد حساسیت و ناراحتی تنفسی در افراد مستعد بیماری می گردد.

 

۴ – تغییـر ناگهانـی عادات

20 کاری که قبل از خواب نباید انجام داد (بخش آخر) - 4

در زمانی پیش از خواب، رعایت انجام اموری که به آن عادت دارید تاثیر خوبی بر روی خواب شما خواهد داشت. برای مثال، مسواک زدن، شستن صورت و یا حتی انتخاب و مرتب کردن لباس فردای خود، همگی به مغز شما سیگنال هایی مبنی بر آماده شدن برای خواب را می فرستند، بخصوص اگر شما هر شب در ساعتی معین این کارها را انجام می دهید.
اما تغییر برنامه معمول با انجام آن در زمانی دیگر و یا بر هم زدن ترتیب همیشگی، می تواند این روند ذهنی را مختل کند. به گفته دکتر Grandner: “در صورت برهم خوردن نظم انجام عادات قبل از خواب، تا زمانیکه وارد تخت خواب نشده و چراغ ها را خاموش نکنید مغز قادر به برقراری وضعیت خواب در بدن نمی گردد. در چنین حالتی اگر بتوانید روند انجام کارها را جلو انداخته و فاصله ای تا زمان خواب ایجاد کنید، مغز آمادگی بیشتری برای شروع پروسه خواب خواهد داشت.”

 

۵ – هیجانات زیـاد

20 کاری که قبل از خواب نباید انجام داد (بخش آخر) - 5

خواندن کتاب در تخت خواب می تواند فعالیتی مناسب برای آماده شدن پیش از خواب محسوب شود، چرا که ذهن شما را از فکر کردن به اتفاقات پیش آمده طی روز، تخلیه کرده و کمی شما را خسته و آماده خوابیدن می کند. انجام اموری مشابه مانند یک مکالمه کوتاه تلفنی با صمیمی ترین دوست تان، چیدن عکس در آلبوم، انجام بافتنی و نظایر آن در صورتی که جزو برنامه هر شب شما باشد، بر روی خواب تان تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

به گفته دکتر Grandner: “انجام مثال هایی نظیر فوق از روی عادت، در صورتیکه زمان اندکی به آن اختصاص داده شود به خواب شما کمک خواهد کرد. اما اگر برای مثال طوری در خواندن کتاب غرق شوید که متوجه گذشت زمان نشده و زمان خواب خود را از دست دهید، بر خلاف تصورتان خواندن کتاب بدین شکل باعث بر هم خوردن خواب شما می گردد. لذا برای انجام چنین عاداتی حتما برای خود محدودیت زمانی قائل شوید.”

 

منبع: منتخب از وبسایت msn.com ، بتاریخ سال ۲۰۱۵